Je hebt 30 kinderen in je groep, en elk jaar zijn er van die doerakken die 'hét' niet snappen. Ze snappen niet dat de juf of mees

- gek wordt van dat gewriemel

- niet tegen dat geklets kan

- niet tegen dat opstandige gedrag kan

- niet tegen keer op keer dat ruzie gedoe kan. 

 kinderen zijn geen puppys

Ergens terecht. We zetten er programma's op waarbij we kinderen belonen als ze het door ons gewenste gedrag gaan vertonen. Want dat werkt beter dan bestraffen. Beter....dat klopt! Het niet namelijk niet de oplossing. Een kind dat steeds ruzie maakt moet leren  waarom het dat doet. Het moet leren waarom het steeds tussendoor kletst of opstandig is. Dat vraagt reflectie die op termijn bijdraagt aan rust in de groep, mits de juf of mees dit as gewoonte in de groep brengen. Zit je ergens mee? Reflecteer dan om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Daardoor leert het kind zijn eigen kracht, zijn eigen frustraties te kennen en daar op een 'gezonde manier' bij te blijven zonder het vervelend extern te hoeven uiten. Wil jij dit ook anders in jouw groep/school? Het kan heel eenvoudig anders. Op een manier waarop je verder komt met je 'doerrakken' inplaats van verzand in een patstelling waarbij het kind steeds verder in ongewild vervelend gedrag terecht komt. 

Herken jij je in het boevnstaande en wil jij het graag anders?

Neem dan contact op. We verkennen hoe we jou en of je bouw/team kunnen meenemen in een op de lange termijn gezonde omgang met de 'doerakken'.