Je organisatie kan niet zonder de juiste mensen functioneren. In bijvoorbeeld het onderwijs zijn op dit moment enorme tekorten waardoor 1000-den klassen per jaar 'naar huis gestuurd worden'. Dat is heel vervelend voor de organisatie. Opvallend is wel, dat het zich bij de ene organisatie veelvuldig voordoet en in andere organisaties nauwelijks. Hoe komt dat? Hoe zorg jij ervoor dat het zich in jouw organisatie nauwelijks voordoet? Daar heb je als leidinggevende invloed op.

Het idee is heel oud en heel simpel:

  • verplaats je in je teamleden
  • ken de individuele problematiek van je werknemers
  • steun waar het kan en geef vertrouwen
  • luisteren is belangrijk. Mensen willen gehoord, begrepen en gezien worden
  • de regel is 'wat je investeert, krijg je terug'.

Het team klaagt over hoge werkdruk. Als nieuwe leidinggevende, luistert, kijkt, en verwerkt hij. Na 2 weken, zet hij om 10.00 uur een taart neer voor het team met de tekst [omdat jullie zo hard werken]. Verder roept hij ze een voor een bij zich en geeft bij sommigen aan 'Ik wil dat je goed voor jezelf gaat zorgen'. Na de lunch mag je naar huis. Benut vanmiddag voor reflectie. Volgende week wil ik weten hoe ik je kan ondersteunen'.

Ook door de huidige techniek verandert er veel. Ons contact is afstandelijker (whatsapp, e-mail) en daarmee wordt het ouderwetse face-2-face contact steeds belangrijker. Dat kan gewoon tussendoor met een kop koffie. Maak er een gewoonte van om te weten hoe het met je teamleden gaat. De vertrouwensband groeit, medewerkers worden loyaler en communiceren voordat ze stappen zetten. Dat geeft jou de ruimte om tijdig te anticiperen. 

Dit is een uitermate boeiend proces waarbij ik graag mijn expertise inzet. Heb je een andere vraag? Ben je nieuwsgierig geworden? Wil je sparren? Neem contact op.